Nowe rozdziały przyszłości
Faza II projektu

Zrównoważony rozwój nie zna jednej definicji. Wciąż wymyka się sztywnym ramom i nie mieści się w podręcznikowych formułach. A jednak to właśnie wiedza, refleksja i odpowiedzialność powinny stać u jego podstaw.
Dlatego Fundacja HumanDoc kontynuuje rozpoczęty w pilotażowej edycji projekt „Wprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju na wybranych uniwersytetach w Polsce”, który na stałe wpisuje tematykę zrównoważonego rozwoju w programy studiów wyższych w Polsce.
Cytat„w Polsce edukacja akademicka w kwestii zrównoważonego rozwoju najczęściej osadzona jest na kierunkach powiązanych z ochroną środowiska przy niemal kompletnym pominięciu wymiaru społecznego, koniecznego do badania i zrozumienia współczesnych procesów politycznych i społecznych. Dlatego w projekcie Fundacji HumanDoc ogniskujemy uwagę na edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju integrującej wymiar środowiskowy, ekonomiczny i społeczny tej problematyki, które to wpływają na funkcjonowanie społeczności w skali lokalnej i globalnej. Dzięki edukacji przyszłych lokalnych, a może i międzynarodowych decydentów – m.in. studentów politologii, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa narodowego, a także dziennikarzy i PR-owców – mamy realne szanse na zmianę narracji i w konsekwencji kierunku działań.” – mówi Dominika Springer, Członiki Zarządu HumanDoc
Tym razem zaproszenie do współpracy przyjęli akademicy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Akademii Handlowej Nauk Stosowanych w Radomiu. Spotykają się z praktykami, wchodzą do organizacji, obserwują jak biznes podejmuje próby wdrażania zasad odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Ten dialog – pomiędzy nauką a praktyką – to serce drugiej fazy projektu.
Podręcznik zaktualizowany o nowe rozdziały
Nowa odsłona podręcznika „Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju” wzbogacona została o sześć rozdziałów, które pokazują, jak ten temat realnie funkcjonuje w codzienności – od raportowania ESG, przez zarządzanie ludźmi, po projektowanie wydarzeń i opakowań. To wiedza, która ma służyć nie tylko zrozumieniu, ale też zastosowaniu. Teoretyczne fundamenty spotykają się tu z realiami, a akademickie narzędzia z praktyką organizacyjną.
Projekt pozwala uczelniom na wprowadzenie nowego przedmiotu – Zrównoważony rozwój w ujęciu humanstycznym – by uzupełnić luki w ofercie edukacyjnej. Wszystko powstaje po to, by studenci, edukatorzy i przyszli liderzy lepiej rozumieli świat, w którym będą działać. A także, by wiedzieli, jak ten świat zmieniać.
Całość przekłada się tworzenie przez Fundację HumanDoc przestrzeni, w której edukacja o zrównoważonym rozwoju przestaje być niszowym wątkiem i staje się wspólną odpowiedzialnością – uczelni, studentów, praktyków, instytucji.
Partnerem strategicznym projektu jest Santander Bank Polska


Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju powinna stać się ogólnoświatowym priorytetem. Zmiany klimatyczne, postępujące migracje, ocieplenie klimatu i ściśle powiązane z nimi aspekty życia każdego z nas powodują, że czas zacząć wprowadzać radykalne zmiany, zarówno w naszym stylu życia, jak i w wyborach, których dokonujemy codziennie. Jednak bez wiedzy o ich wpływie na naszą planetę nie mamy podstaw ani motywacji, aby zacząć działać. Dlatego też wraz z naukowcami z trzech polskich ośrodków naukowych – Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Opolskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego – postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce.
Podręcznik w wersji multimedialnej jest innowacyjnym atutem, jego cele to: zwiększenie zasięgów, szerzenie informacji dotyczących zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz zmianami klimatycznymi, a także uatrakcyjnienie tradycyjnej formuły podręczników akademickich. Zawarte w nim materiały audiowizualne, stworzone przez ekipę filmową z Fundacji HumanDoc podczas wyjazdów badawczo-szkoleniowych na Islandię oraz na Svalbard czynią podręcznik jeszcze bardziej nowoczesnym. A także zrównoważonym. Dzięki wirtualnej formule przyszli studenci kierunków humanistycznych będą mogli w krótkiej chwili przenieść wzrok znad słowa czytanego na filmiki i treści audiowizualne dopasowane do tematyki poszczególnych rozdziałów. Dzięki kodom QR będzie to możliwe również z poziomu tradycyjnej, papierowej wersji podręcznika. Przeniesienie się do wirtualnej przestrzeni materiałów wideo stworzy możliwość uzupełniania wiedzy w sposób niekonwencjonalny.
Od blisko dekady zajmujemy się promowaniem wiedzy poprzez media, sztukę, nowe technologie i działania edukacyjne tematów zaangażowanych społecznie, wiedzy o krajach Globalnego Południa oraz wdrażaniem nowych rozwiązań wspomagających rozwój społeczny czy promujących przedsiębiorczość. W praktyce nasze wartości przekładamy na realne działania, w tym m.in. produkcję reportaży z różnych zakątków świata czy organizację od 2010 roku Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych – wydarzenia, które gromadzi ponad 260 tys. odbiorców i które po głównych pokazach w Warszawie rusza w tournée po całej Polsce, docierając do widzów dużych miast, ale także zwykle pomijanych miast i miasteczek. Nasze filmy dokumentalne są także dostępne na największej platformie internetowej w kraju – VOD.pl.
ZOBACZ
ZROZUM
DZIAŁAJ!
Z każdym rokiem poszerzamy nasze działania. Tym razem wraz z wykładowcami z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Opolskiego stworzyliśmy innowacyjny program, by już na poziomie edukacji zwracać szczególną uwagę studentów na kwestie zrównoważonego rozwoju.
Od września 2022 roku studenci kierunków społecznych (m.in.: politologii, dziennikarstwa, stosunków międzynarodowych) mogą poszerzać wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju, uczęszczając na zajęcia o tej tematyce, wsparte profesjonalną wiedzą wyszkolonych wykładowców oraz podręcznika o tej tematyce autorstwa prowadzących zajęcia.
Tematy związane ze zrównoważonym rozwojem zawarte w podręczniku uwzględniają najważniejsze kwestie dotyczące problemów globalnych, jak np. problem dostępu do wody pitnej oraz żywności czy problematykę zrównoważonego rozwoju z perspektywy nauki o polityce, nauki o mediach, jak i specyfikę regionalną, odnoszącą się do wybranych regionów świata, tj. Arktyki, Globalnego Południa czy przestrzeni kosmicznej.
EFEKTY?
Nasze cele
Naszym celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej zrównoważonego rozwoju oraz problemów, z jakimi świat mierzy się współcześnie, jak największej liczbie przyszłych decydentów oraz studentów kierunków społecznych. Zależało nam na tym, aby wiedza ta była przekazywana na jak najwyższym poziomie. Dlatego nawiązaliśmy współpracę z trzema uniwersytetami w Polsce, umożliwiając tym samym szerszy dostęp do studentów oraz świata akademickiego. Taki wymiar współpracy to również innowacja w polskim świecie nauki oraz organizacji pozarządowych.
.
Działania podjęte do tej pory
Dzięki szeregowi działań prowadzonych w ramach projektu, a także wiedzy i doświadczeniu pracowników Fundacji HumanDoc stworzyliśmy wielowymiarowy projekt, którego celem było wprowadzenie przedmiotu z zakresu Zrównoważonego Rozwoju na trzy uniwersytety w Polsce – Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Opolski oraz Uniwersytet Wrocławski. Akademicy i Akademiczki, którzy zaangażowali się w projekt, to osoby zasłużone dla polskiej nauki, z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym na co dzień zajmujący się tematami związanymi z zagadnieniem zmian klimatycznych oraz zrównoważonego rozwoju. Dzięki działaniom w projekcie mającym na celu wzbogacenie wiedzy kadry akademickiej stworzyli wspólnie nowe siatki programowe. W przyszłości będą również prowadzili zajęcia z nowego przedmiotu.
Aby program stał się komplementarny, 11 naukowców zaangażowanych w projekt stworzyło podręcznik, z którego będzie można również korzystać w formie multimedialnej. Wiedza, którą się podzielili, to również efekt działań w projekcie. Podczas dwuletnich badań, poszukiwań i doboru materiałów Akademicy i Akademiczki wzięli udział w szeregu „warsztatów eksperckich” prowadzonych przez profesjonalistów działających w obrębie tematyki zrównoważonego rozwoju – m.in. prof. Szymona Malinowskiego, fizyka Uniwersytetu Warszawskiego, znanego jako bohater filmu „Można panikować”, przedstawicieli organizacji działających na rzecz ekologii, m.in. WWF, Polski Alarm Smogowy, czy naukowców z Polski działających na rzecz tematyki zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach na świecie (Rio de Janeiro).
W listopadzie 2021 roku grupa naukowców ruszyła również na Islandię, aby wziąć udział w szkoleniach prowadzonych przez naukowe instytucje partnerskie z tego kraju – Uniwersytet Islandzki oraz Centrum Uniwersyteckie Zachodnich Fiordów, gdzie dokształcili się na temat dydaktyki zajęć z tego obszaru, a także wzbogacili swoją wiedzę na temat Islandii jako kraju zrównoważonego oraz problemów, z którymi mierzą się jej mieszkańcy na co dzień. W marcu 2022 roku zrealizowana została wizyta badawczo-szkoleniowa na Svalbardzie, gdzie uczestnicy projektu odwiedzili między innymi kopalnię węgla w Barentsburgu, a także poznali specyfikę tego archipelagu pod kątem postępujących zmian klimatycznych. Autorzy podręcznika przeszli również szkolenie organizowane przez Uniwersytet Nauk Stosowanych Zachodniej Norwegii zlokalizowany w Bergen, dzięki któremu poszerzyli swoją wiedzę na temat metod i sposobów nauczania zrównoważonego rozwoju w atrakcyjny sposób.
Dzięki wieloetapowym, złożonym działaniom zrealizowanym w ramach projektu możliwe było stworzenie podręcznika, który zawiera wiedzę obiektywną, profesjonalną oraz zróżnicowaną o ciekawe przykłady.
Partner Strategiczny Projektu
